Jákli Imre:

A V63 Gigant Club eredete



Miért is lett a nevünk "V63 Gigant Club"

A V63-as mozdonyok a legerõsebbek a MÁV mozdonyok közül. Eredetileg nehéz teher és személyvonatok vontatására fejlesztették ki õket, de a nagy sebességû EC és nemzetközi vonatok továbbításához szintén egy erõs mozdonyra volt szükség, ezért 10 darabot átalakítottak úgy, hogy az áttétel módosítása révén a maximális üzemi sebességük 160km/h lett. A nagy teljesítmény és a méret következtében a mozdonyvezetõk között a "Gigant" név terjedt el. A modony formája nem mondható egyáltalán "futurisztikusnak", mivel a 70-es évek közepén még nem a mostani vonalvezetés volt a divatos, de a maga módján egyedi és szép (lehet, hogy túlságosan elfogult vagyok), a nagy teljesítmény és persze egy-két személyes élmény méltán tette ezt a gépet a kedvencemmé... kedvencünkké (?!).

Néhány történeti elõzmény

Egy aprócska morzsa... Az elsõ darab a Gigant gyûjteményemben 1980-ból. (Akkor 9 éves voltam... :-) )
Egy Népszabadság cikk: "ERÕSEBB MOZDONYOK KERÜLNEK A VASÚTRA" (Kicsit nagy a kép: 479K).

A kezdetek...

A Gigant Club története talán 1989-ben kezdõdött. A két "alapító tag" Balogh László és jómagam elkeztünk az egyetemre járni Budapestre. Mivel mindketten pápaiak voltunk ezért aztán hétvégéken elég gyakran hazautaztunk. Akkoriban a Gigantok még vadonat újak voltak, hiszen az utolsó darabok 1988-ban hagyták el a GANZ-ot és elég gyakran húzták felénk a vonatokat (Hegyeshalmi vonal). Amennyire elmékszem én kezdetben fenntartásokkal néztem a V63-as mozdonyra, mert elég szögletes volt, de aztán egyik pénteken az 595-ös vonattal a 038-as "bizonyított". Ennek eredményeképpen egy púp nõtt a fejemen... ;-). 12 kocsiból álló szerelvénnyel úgy meglódult, hogy jól bevertem a fejem az ablakkeretbe. Ekkor kezdõdött a V63 mozdonyok - mivel akkor még nem ismertük a Gigant nevet - nagy tisztelete.

1993-ban a Somogy-expresszt két Gigant (013,018) húzta felváltva legtöbbször. Laci egyszer odament egyik mozdonyvezetõhöz és elbeszélgetett vele a V63-asokról. Este vigyorogva kérdezte tõlem, hogy mi is a mi "bajunk". Hirtelen nem értettem a dolgot. Nevetve válaszolta, hogy Gigantománok vagyunk. Kiderült, hogy a mozdonyvezetõ mondta neki, hogy a V63-asokat GIGANTnak becézik. Innentõl fogva keztük magunkat "Gigantomániásoknak" nevezni.

Késõbb, ahogy az elsõ átalakított Gigantok keztek sorra elõtûnni, Laci lefényképezte egyszer a V63 154-est, amint az Orienttel indulni készült. Tulajdonképpen ez volt az elsõ saját készítésû Gigant fotónk (a negatív mostanra nyomtalanul eltûnt) Ezt a képet digitalizálva (sajnos akkor még csak fekete-fehér scanner volt az egyetemen) készült el az elsõ klub jelvény. Ezen szerepelt elõször a V63 Gigant Club felirat és talán ez tekinthetõ a klub megalakulási idõpontjának (1993). Érdekes klub voltunk, mindössze két taggal...


Késõbb aztán már szisztematikusan jártuk a pályaudvarokat, hogy szebbnél szebb Gigantokról készíthessünk felvételeket. Végre színes scannerhez is hozzáfértünk és elkészült a klub igazolvány. A képen egy tiszteletbeli tagnak adott kártya látható. A "beltagoknak" azaz kettõnknek fényképes és névvel ellátott kártya készült. Egy kedves ismerõsöm jóvoltából mûanyag kártyára tudtuk elkészíteni az elsõ példányokat. Aztán a kártyagyártó gép meghibásodott és így az újabb tagok "igazolvány" nélkül maradtak.

A fejlõdés...

1994 decemberében rátaláltam az európai vasúti szerverre. Ez mindenképpen fordulópontnak tekinthetõ a klub életében! Felvettük a kapcsolatot Marco van Udennel, aki a gazdája a szervernek. Küldtünk neki képeket a magyar mozdonyokról. Õ javasolta aztán, hogy csináljunk saját WWW szervert. Elkezdtünk dolgozni (akkor még ketten) és 1995 februárjában elkészültek az elsõ Gigant Club WWW lapok. Ennek révén aztán újabb ismeretségek kötõdtek és megkezdõdött az a munka, aminek az eredménye a WWW lapokon megtekinthetõ.


Ha bármilyen kérdése, problémája vagy javaslata van, forduljon a V63 Gigant Clubhoz.


Utolsó frissítés: 1998. április 9.