Jákli Imre:
1986-ban az európai vasutak elhatározták, hogy egy hálózatot fognak létrehozni a legfontosabb európai vasúti útirányokban. Ezt a hálózatot nevezték EuroCity (EC) hálózatnak. A szervezet központja Hollandiában található. Igen szigorú elõírásokat szabtak meg az EC minõsítés eléréséhez, amit rendszeresen ellenõriztek.
Az EC minõsítési kritériumok Magyarország számára (1993-1995):
Az elsõ EC vonatok 1987-ben kezdtek el közlekedni. A MÁV hamar csatlakozott ehhez a hálózathoz 1988-ban. Most 1998-ban 10 évvel késõbb már hét EC vonat jön Magyarországra:
Megindítás éve | Vonat neve | Vonat száma | Honnan-Hova | Kocsik üzemeltetõje |
---|---|---|---|---|
1988 | Lehár | EC 40,EC 41 | Budapest-Wien | ÖBB/MÁV |
1989 | Liszt | EC 24,EC 25 | Budapest-Dortmund | MÁV |
1991 | Bartók | EC 62,EC 63 | Budapest-Frankfurt | DB/MÁV |
1993 | Hungária | EC 174,EC 175 | Budapest-Berlin | MÁV? |
199? | Comenius | EC 170,EC 171 | Budapest-Hamburg | MÁV? |
1997 | Polonia | EC 130,EC 131 | Budapest-Warszava | PKP? |
1997 | Traianus | EC 46,EC 47 | Budapest-Bucuresti | MÁV? |
Az elsõ EuroCity vonat a "Lehár" volt 1988-ban. Maga a vonat már 1979 óta járt Budapest és Bécs között és 1988-ban minõsítették át EuroCityvé. Az elsõ idõkben emlékeim szerint a V43 1156 járt a vonattal igen gyakran, de késõbb az osztrák 1146 sorozatú kétáramrendszerû mozdonyok jöttek (általában párosával) Magyarországra. A Gigantok közül a V63 047 (sajnos ez a mozdony 1997-ben összetört) és a 049 húzta pár hónapig a vonatot. 1996-ban a budapesti végállomást a Déli pályaudvarról áthelyezték a Keletibe.
A Liszt Ferenc EuroCity volt a második EC vonat a sorben. Az elsõ idõkben Gigantok továbbították ezt a
vonatot. 1992-tõl a MÁV készült a nagysebességû üzem bevezetésére és fokozatosan 10 darab Gigantot
átalakítottak ebbõl a célból, 160 km/h engedélyezett sebességgel. Ezek kapták a százas pályaszámokat: V63 1xx. A
módosított áttételû gépek ellenére a pályasebesség maradt 120 km/h és csak 5 évvel késõbb 1997-ben sikerült a
MÁV-nak elérnie, hogy a vonatok 120km/h-nál nagyobb sebességgel közlekedhessenek, de addigra a Gigantok már
nem vettek részt a nagysebességû EC vonatok továbbításában. (Kivéve rendkívüli eseteket, az osztrák mozdony
szolgálatképtelensége esetén)
Mert 1994 júniusától az új osztrák kétáramrendszerû mozdonyok, a 1014-esek kezdtek el járni az EC vonatokkal. A képen a közben elindított EC-62 (Bartók Béla) EuroCity vonat látható. A "Bartók" útvonala több lépésben fokozatosan hosszabbodott. Elöször Budapest-München között közlekedett, aztán Stuttgartig, majd Frankfurtig járt a németországi szakaszon. 1997-ben a magyar oldalon is meghosszabbították az útvonalat Miskolcon keresztül Debrecenig. A Budapest-Debrecen szakaszon nagy örömünkre ismét Gigantok továbbítják ezt a rangos vonatot. A teljes vonal hossza jelenleg 1564 km. 1997-tõl az EC vonatok IC pótjeggyel már belföldi utazásra is igénybe vehetõk lettek és a Budapest-Gyõr-Hegyeshalom szakaszon 140-160 km/h sebességgel közlekednek. .
Az osztrák vasútak az EC forgalom kiszolgálására Magyarország és Szlovákia felé a következõ ÖBB mozdonyokat alkalmazza:
A mozdonyok 3000kW állandó teljesítményû, négytengelyes, aszinkron hajtású gépek. Szolgálati tömegük 76t (ami elég kevésnek bizonyult).
Ausztria felé egy "mozdonypár" teljesít szolgálatot a következõ táblázatben leírtak szerint:
Vonatszám | EC 24 | EC 41 | EC 62 | EC 63 | EC 40 | EC 25 |
---|---|---|---|---|---|---|
Indulás | 9:18 | 12:48 | 18:57 | |||
Érkezés | 9:25 | 17:14 | 20:46 | |||
Mozdony | "1" | "2" | "2" | "1" | "1" | "2" |
Ezek a budapesti érkezési és indulási idõk
Északi irányban a szlovák ZSR 350 sorozatú (magyar becenevén Gorilla) mozdonyok húzzák az EC vonatokat.
A képen az azóta EC-vé átminõsített Polonia IC látható. Ezek a mozdonyok a magyar 25kV 50Hz és a cseh 3kV
egyenáramú vonalakon is képesek közlekedni
A 1997-es menetrendváltástól már Románia felé is közlekedik EC vonat Traianus néven. Igaz ennek átlagsebessége elmarad attól, amit a bevezetõben leírt kritériumok alapján szükséges lenne az EC minõsítéshez, de mindenképpen jele annak, hogy az európai vasúti hálózat kelet felé is ki kell, hogy terjeszkedjen.
If you have some questions, problems, suggestions or additions, please contact the V63 Gigant Club.
Last update: Mon Apr 14 1997