GIGANTtörténet képekben

Ezen a képen az elsõ V63-as (VM15gyári jelzésû) mozdony, a: V63 001 látható, eredeti világos festésében. A mozdonysorozat elsõ két példánya 1974-ben készült el a Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Mûvek üzemeiben A V63,001 Siemens gyártmányú, a V63,002 Ganz VM fejlesztésû elektromos rendszerrel készült el. A két mozdony a megengedett sebességében is különbözött, a V63,001 130 km/h, a V63,002 160 km/h legnagyobb sebességre volt engedélyezve. A prototípusok a késõbb kikerülõ szériamozdonyoknál (1500kW) nagyobb teljesítményû (2280kW) villamos fékrendszerrel voltak felszerelve. Az elsõ két mozdony néhány évi próbaüzemét követõen került sor a nullszéria-mozdonyok beszerzésére.

A képen látható V63,004 már a nullszéria (V63 003-007) egyik tagja. Ez a sorozat még a Ganz által tervezett UFC jellegû forgóvázakon futott. A prototípus mozdonyoktól különbözõ, magasabb mozdonyszekrénnyel készültek.

A képen látható V63 106 psz. mozdony (eredetileg V63,006) örökölte a leállított V63,002 160 km/h-ra áttételezett tengelyhajtással rendelkezõ forgóvázait, ezért a kapta új pályaszámát. 1999-ben azonban a mozdony felújításakor ismét 120 km/h lett az engedélyezett sebessége, így ma ismét V63,006 psz.-mon fut. A V63,003-007 psz. csoportú gépek hosszabb ideig használaton kívül voltak, állítólag futási problémák miatt. Az utóbbi idõben jelentkezõ mozdonyhiány és a vonalvillamosítás továbbhaladása azonban szükségessé tette újbóli üzembe helyezésüket (007) ill. felújításukat (004,006). A V63,005 psz. mozdony forgóvázait is felújították, de jelenleg még nem közlekedik.

A V63,013 psz. mozdony már a sorozatmozdonyok (008-056) egyik tagja. A mozdonyokat 1984-1988 között szerezték be. A mozdonyok immár nem az eredeti, hanem új, Krupp-licenc alapján készült szekunderrugózású, kétkaros tengelyágybekötésû forgóvázakkal felszerelve készültek. Ezzel jelentõsen javult a a mozdonyok futásjósága, a atartós 120 km/h sebességû meneteknél is.
 

Gigantok szállítása:
V63 003-007 1981
V63 008-012 1984
V63 013-024 1985
V63 025-036 1986
V63 037-048 1987
V63 049-056 1988

Néhány mozdony magyar vasutas települések nevét kapta:
 

Gigants with heralds:
V63 013 Dombóvár
V63 017 Celldömölk
V63 023 Püspökladány
V63 034 Budapest-Ferencváros
V63 035 Cegléd
V63 036 Hatvan

A V63,003-007 psz. mozdonyok Budapest-Ferencváros, a 008-012, majd 013-018 psz. gépek Dombóvár, a 019-048 psz. Gigantok Nyíregyháza, a 049-056 psz-úak Bp. Keleti GF állományába kerültek Állomásításuk a nehéz tehervonati szolgálat mint fõ feladat szerint készült el.
A záhonyi átrakókörzetnek a rendszerváltással bekövetkezett drasztikus forgalomesése nem indokolta a nagy létszámú nyíregyházi állomány fenntartását, ugyanakkor a hegyeshalmi és más, Budapestrõl kiinduló nagy forgalmú fõvonalakon szükség volt nagy teljesítményû villamos mozdonyokra. Ennek következtében a 034-035, 037-048 psz. mozdonyok Bp. Keleti GF állományába kerültek át. A Keleti fûtõház 1997-es megszûntetésével annak mozdonyállománya Bp. Ferencváros VF állományát gyarapította. 1998-ban Nyíregyházáról Dombóvárra került a V63,025 psz. mozdony is.

A képen a V63,051 psz. mozdony érkezik az Arrabona nemzetközi gyorsvonattal Bp. Keleti pályaudvarra. A V63,037-056 psz. mozdonyok a korábbi relés vezérlõáramkörök helyett elektronikus központi vezérlõ- és szabályozó egységet kaptak  Ezt a berendezést a vezérek "HiFi torony" becenévvel illették. Az 1990-es évek elején a MÁVnál igény mutatkozott nagyiobb sebességû villamos mozdonyok iránt. A legegyszerûbb megoldás  egyes Gigantok áttételezése volt 160 km/h sebességre. Az átalakított mozdonyok kerültek a V63,1 sorozatba, eredeti pályaszámuk 0-ja 1-essel lett helyettesítve (043 > 143). A mozdonyok a hegyeshalmi vonalon álltak szolgálatba, nemzetközi nehéz gyors, InterCity és EuroCity vonatok továbbításával. A technikai megoldás azonban sajnos nem tökéletes, többféle meghibásodás (pl. a vontatómotor marokcsapágyak elégtelen kenésbõl adódó kiolvadása) miatt a mozdonyok biztonságosan csak 140 km/h sebességgel járhatnak. Az elsõ "gyorsított" Gigant a 143-as volt 1992-ben, az utolsó a 152-es 1996-ban. Néhány mozdony nagyjaink, elsõsorban a vasútért sokat tett személyek nevét kapta. A mozdony nevét tudatja a szemlélõvel a mozdonyszekrény oldalára helyezett tábla.
 

Psz. Név
106
138 Kandó Kálmán
143 Baross Gábor
144
150
151
152 Kossuth Lajos
153
154 Dr. Verebély László
155 Gróf Mikó Imre
156 Gróf Széchenyi István

 

A képen egy nagy sebességre átalakított Gigant, a 151-es a Keleti pályaudvaron, indulás elõtt látható (Avas ngy., 202 sz.).

A Gigantok történetében szomorú nap volt 1996 február 16-a, mely napon a már hosszú ideje üzemképtelen V63,001, 002, 003 psz. mozdonyokat selejtezték. A 002-est 1998-ban szét is vágták, a 003-as mozdonyszekrényének egyes darabjai és forgóvázai alkatrészbázist képeznek. A V63,001 psz. mozdony azonban egy 1998 áprilisi átminõsítéssel védett, múzeumi jármû lett. 2000. év elsõ félévében aztán, ha mûködõképessé nem is tették, de kívül-belül rendberakták, igényes kivitelben eredeti formájára helyreállították. Jelenleg a 2000. július 14-én megnyílt Magyar Vasúttörténeti Park (a Füsti) kiállítási darabja.
1998-ban baleset érte a V63,047 psz. mozdonyt. Az egyik vezérállás súlyosan sérült, a mozdony azóta még nem került felújításra.
Nagy feltámadások: a V63,022, 048 psz. mozdonyok hosszú évekig üzemképtelenül várták sorsukat. Csaknem mindegyikbõl tetemes mennyiségû (gyakran fõ)alkatrész hiányzott. Elõbb 1997 novemberében a 022, majd 1998 tavaszán a 048 is feltámadt és azóta stabil gépei a nyíregyházi és a ferencvárosi fûtõházaknak. A kisebb balesetet szenvedett V63,035 is újjászületett 1998 tavaszán.

A Gigantok, bár eredetileg nehéz tehervonatok vontatására készültek, ma legalább annyi nehéz gyorsvonatot, sõt személyvonatot, mint tehervonatot továbbítanak villamosított fõvonalainkon. A Ferencváros GF Gigantjai eljutnak szinte mindegyik, a fõvárosból induló villamosított fõvonalra. A dombóvári gépek a pécsi, a gyékényesi, a nagykanizsai vonalon dolgoznak vegyesen személyszállító- és tehervonatokkal. Tisztán tehervonati szolgálatban dolgoznak Budapest és Dunaújváros között (képen). Itt gyakran nyíregyházi Gigantok is megfordulnak, kölcsöngépként.
A nyíregyházi gépek (4 db Debrecenbe kihelyezve) a Bp-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony, és a Bp-Miskolc-Nyíregyháza vonalon továbbítanak vonatokat, de alkalmanként hazájuktól igen messze eljutnak, mint pl. ezen a Balatonszentgyörgyön készült a képen látható V63,030 is, mely nyári balatoni gyorsvonattal egészen Keszthelyig közlekedett.
A 20-as sz., Székesfehérvár-Szombathely vonal villamosításával a Gigantok szolgálata egy újabb vonalra terjedt ki. A nehéz tehervonatok továbbítása a húzós emelkedõkkel tarkított vonalon igazi Gigant-feladat. Többek között ez indokolta az eddig tárolt nullsorozat-mozdonyok újbóli üzembehelyezését, a Gigant-barátok nagy örömére.


Ha kérdésed, megjegyzésed van, forgulj a Gigant Klubhoz.

Last update: Mon Apr 14 1997