A hu/diesel/exhausts könyvtárban található képek listája:
m44205goz.jpg (114954 bytes)
Egy tipikus motorsérülési probléma jele a kipufogón távozó sûrû vízgõz. Az általában a hengerfejen keletkezõ repedésen keresztül szivárog a hûtõvíz (és az olaj)a hengertérrbe, amelyek ott elpárolognak. Alapjáraton többnyre a kipufogóban és a hangtompítóban telepszenek meg a kiááramló folyadérészecskék. Ha azonban gázadás miatt a kipufogógáznyomás megnõ, akkor az egészet kihajtja onnan. Ez magyarátta a sûrû vízgõz kipufogást. A hengerfej mellett a persely is repedhet. A hengertérbe kerülõ hûtõfolyadék veszélyes lehet, mert a benne oldott sók a henger belsõ felületére kiválnak, és a henger hõelvezetése lecsökken, ami hõtúlterhelést okoz. A hengerfej repedése lehet anyagfáradás, nem elõírásszerû összeszerelés miatti mechanikai feszültség, ill. hõtúlterhelés.
Dátum: 2001. 01. 09.
Helyszín: Bp. Nyugati
Fotó: Lehoczki Gábor
Digitalizálás: Lehoczki Gábor
m62147f3.jpg (136455 bytes)
Igen erõs koromképzõdés a vonat indításakor, 550-600 1/perc fordulatnál. A túltöltési hiba a legvalószínûbb oka.
Dátum: 2000. 08. 17.
Helyszín: Révfülöp
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62147f4.jpg (49881 bytes)
Az m62147f3 képpel összehasonlítva a vonat már sokat közeledett, de a füstképzõdés még mindig erõteljes. Az elnyújtott füstképzõdés lehet a turbófeltöltõk lassú felpörgésének következménye lehet.
Dátum: 2000. 08. 17.
Helyszín: Révfülöp
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62113f1.jpg (102334 bytes)
Szergejindítás. A motor elõször elégetlen tüzelõanyagot köp ki (hidegek a hegerfalak), majd amint az égés lassan beindul, már a korom is jelentkezik (jó sûrûn).
Dátum: 2000. 08. 14.
Helyszín: Györ
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62141f1.jpg (115475 bytes)
A fõhõs ezúttal az M62,141. A bal oldali felvételen kb. 600, a jobb oldalin 650-700 1/perc forulatszámmal jár a motor. A mozdony 280 tonnás személyvonatot gyorsít. Az erõs füstképzõdés terhelésváltozáskor bekövetkezõ túltöltés eredménye.
Dátum: 2000. 08. 04.
Helyszín: Örvényes
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62141f2.jpg (109153 bytes)
Az M62,141 280 tonnás személyvonat gyorsítása közben. 550-600 1/perc motorfordulat táján erõs túltöltésbõl adódó vaskos füstoszlop keletkezik. Az állomási tábla helyzetébõl látható, hogy a két felvétel elkészítése között mennyit mozdult a vonat. A jobb oldali képen a sdízelmototr már csaknem teljes fordulatra felpörgött.
Dátum: 2000. 08. 04.
Helyszín: Aszófõ
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62159f1.jpg (182963 bytes)
Vaskos füst csap fel, amint az M62,159 nekirugaszkodik a 11 kocsival (400 t) az akarattyai emelkedõnek. A dolgot a vezér is kíváncsian figyeli.
Dátum: 2000. 05. 19.
Helyszín: Balatonkenese-Üdülõtelep
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62171f1.jpg (242710 bytes)
Az 1973 sz. vonat indítása közben. A viszonylag frissen felújított mozdonyból kicsapó koromtömeg arra enged következtetni, hogy itt súlyos motorrendellenességrõl van szó (lehet túltöltés a töltésállító rendszer beragadása miatt, turbófeltöltõhiba, szabályozási hiba). A hibát csakhamar kijavították.
Dátum: 2000. 05. 01.
Helyszín: Badacsonylábdihegy
Fotó: Lehóczki Gábor
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62263f.jpg (135037 bytes)
Ennek a Szergejnek valamelyik hengerfeje repedt, a repedésen keresztül víz és olaj szivárog az égõtérbe.
Dátum: 2000. 04.
Helyszín:
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62171bk.jpg (56086 bytes)
974 sz. gyorsvonattal indul. A mozdony, mivel fûtõházi javításon esett át, jól beállított motorral nem füstöl.
Dátum: 1999. 10. 28.
Helyszín: Balatonkenese
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62265f1.jpg (65119 bytes)
Olajos füst keletkezése Szergejnél. Valahol kenõolaj jut az égéstérbe, ami nem ég el, csak porlasztódik. A kék-barna színjátékot a cseppek fénytörése okozza. A képet éppen induláskor készítettem, ilyenkor az olajos füst mindig sûrûbb, mert a motorgyorsítás elõtti hosszabb alapjárat során sok olaj rakódik le a kipufogóban és a hangtompító nagy felületén, amit terhelésnövekedéskor a megnövekedõ kipufogógáznyomás kihajt onnan. Aki Trabantos, az ismeri ezt a jelenséget, amikor a városi dugóból kiér az autópályára és a tükörbe néz.
Dátum: 1999. 09.
Helyszín: Kispest
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62265f1_1.jpg (78359 bytes)
A 265-ös Szergej tehervonatot vontat. Motorja maximális fordulaton (750 jár), olajos füstöléssel, mely alkatrészkopásra utal
Dátum: 1999. 08.
Helyszín: Ferencváros
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62149v2.jpg (64644 bytes)
Szergej kapaszkodik fel a 11 ezrelékes emelkedõn tehervonattal. A motorja már hosszabb ideje maximális fordulaton (750) jár. Füstje azt mutatja, hogy az égéstérbõl korom és olaj egyaránt távozik. A koromképzõdés ilyenkor rossz keverékképzésre utal, bár ez itt még nem követel azonnali beavatkozást.
Dátum: 1999. 04.
Helyszín: Városlõd
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m412187b.JPG (85222 bytes)
Okoskafüst! A motor felpörgetésekor a kicsit "keményebbre" állított töltésvetérlõ elektronika megfüstölteti a motort. A dolog oka az MPC kipufogó rendszer viszonylag nagy puffertérfogata, ahol idõ szüksgéges a megfelelõ kipufogógáznyomás elérésére, mely a turbófeltöltõ megfelelõ fordulatszámához kell. Így rövid ideig a motor léghiánnyal jár. "Finomabb" beállításnál nincs túltöltés (és füst sem), de nagyon lassan pörög fel a motor.
Dátum: 1999.
Helyszín:
Fotó: Jákli Imre
Digitalizálás: Jákli Imre
m40117f.JPG (57978 bytes)
Füstölés tehervonat indításakor. A Púpos vezérlésében a 0 -> X pozícióba kapcsoláskor erõs túltöltés van, fõleg a nem jól beállított motoroknál. Ilyenkor a fordulatszám 500-ról 835-re ugrik, a motor felpörög, hogy a további 1a - 1d fokozatokban a fõdinamó növekvõ gerjesztéssel fokozatosan felvegye a tejlesítményt. A mozdonyból kitörõ füst eleje szürkés-fehéres színû, ami az elégetlen gázolajcseppektõl származik. Ezt fekete korom követi, mely a már kissé felpörgött motor égésterében keletkezik tökéletlen égéssel a még jelentkezõ túltöltés miatt. A 835-ös forulatszámon pedig a füstgáz már színtelen, amiazt jelzi, hogy az égés tökéletes, a túltöltés már nem lép fel.
Dátum: 1998. 07. 09.
Helyszín: Ajka
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m40212kk.JPG (51132 bytes)
A 004-bõl átvedlett 212 RoLa-vonatot tolat. A füstjén látható, hogy elsõsorban olajat és elégetlen tüzelõanyagot ereszt ki. A motor valószínûleg még hideg, ezért vítz is lehet a füstben.
Dátum: 1998. 01. 23.
Helyszín: Bp. Kõbánya -Kispest
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m61010f.jpg (81669 bytes)
Füstölés a motor felpörgetésekor. A GM-motorok beállítása olyan, hogy normál üzemben nem füstölnek. Az ekkora füst már hibát jelez.
Dátum: 1998. 01. 16.
Helyszín: Révfülöp
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62181.JPG (58557 bytes)
A Siófok-Pécs vonattal Kaposvárra indul, mely vasárnaponként külön közlekedik a S8801-tõl. A mozdony füstjén jól látszik, hogy a motor kormot alig, de olajat és vizet annál inkább tessékel a levegõbe.
Dátum: 1998. 06. 28.
Helyszín: Fonyód
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m44204f.JPG (60902 bytes)
A világos kékes füst azt jelzi, hogy a motorolaj beszivárog az égéstérbe, és ott szétoszlik apró cseppekre. A szivárgás történhet az olajlehúzó gyûrû törése, méreten aluli dugattyú, elkopott hengerpersely mentén ill. szelepsérülés esetén. A jelenség megnövekedett olajfogyasztásra utal.
Dátum: 1998. 11. 25.
Helyszín: Bp. Nyugati
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m40206f1.JPG (68222 bytes)
A M40,206 mozdony kéménye felett látható kis fehér füstpamacs arra enged következtetni, hogy egy-egy munkaütem során a befecskendezett gázolaj nem ég el valamelyik hengerben. Ez a porlasztófúvóka hibájára vezethetõ vissza.
Dátum: 1998. 07.
Helyszín: Bp. Nyugati
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m40206f2.JPG (63469 bytes)
Indítás, 500-ról 835-ös fordulatszámra. Itt is van túlszabályozás, és emiatt koromképzõdés.
Dátum: 1998. 07.
Helyszín: Bp. Nyugati
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m40206f5.JPG (59960 bytes)
A 206-os Púpos személyvonattal indul. Motorja már felpörgött. Az itt tapasztalható koromképzõdés az eltömõdött porlasztók miatti elégtelen porlasztás következménye.
Dátum: 1998. 06. 07.
Helyszín: Bp. Nyugati
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62208f1.JPG (49441 bytes)
Egy jó combos tehervonattal indul. Jól beállított motorja alig füstöl kormot eközben.
Dátum: 1998. 08. 14.
Helyszín: Beled
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62210f3.JPG (37625 bytes)
A 908 sz. gyorsvonattal. A nagy kormos füst erõs túltöltésre (regulátorhiba) utal. Ennek bizonyítéka, hogy felpörgés után alig kormoz ez a mozdony.
Dátum: 1998. 08. 22.
Helyszín: Várpalota
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62210f2.JPG (29756 bytes)
A 902 sz. gyorsvonattal indul Szombathely felé. A rendkívüli koromképzõdés egy szûk fordulatszámtartományban (500...550) jelentkezik, ami regulátorhibára (erõs túlszabályozásra) utal a gyorsítás közben. A kilökött korom mennyisége nem több néhány tíz grammnál egy-egy ilyen háznyi füstben. Ez a "kevés" sem tesz jót azonban a finom alkatrészeknek az égéstérben.
Dátum: 1998. 08. 21.
Helyszín: Veszprém
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62213b_1.jpg (82558 bytes)
... és már megy is a 903-as gyors Budapest felé.
Dátum: 1998. 07. 04.
Helyszín: Szombathely
Fotó: Jákli Imre
Digitalizálás:
m62214.JPG (65727 bytes)
Gyorsítás közben gépmenetben. Ez a mozdony kevés kormot termel, de olaj is jelentkezik a füstgázokban. Erre utal a füst kissé kékes színe, ami nappal szemben erõsebben kivehetõ. A színjátékot az olajcseppek fénytörése okozza, ez jól hasznosítható az olaj jelenlétének megállapítására.
Dátum: 1998. 08.
Helyszín: Székesfehérvár
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62224mi.jpg (48966 bytes)
A Szergej motorindításnál egy kis löket sûrû felete füstöt okád, még akkor is, amikor a motor igen jól beállított, és egyébkent nem füstös, pl. a 224-es esetében.
Dátum: 1999. 04.
Helyszín: Rákosrendezõ
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62255.JPG (56954 bytes)
Erõs koromtermeléssel elindítja a Sirava nemzetközi vonatot Kanizsa felé.
Dátum: 1998. 06. 28.
Helyszín: Balatonszentgyörgy
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m62270f1.JPG (76299 bytes)
Kigyorsítás tehervonattal, közepes korommal.
Dátum: 1998. 08. 14.
Helyszín: Beled
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m412109.JPG (53534 bytes)
A Csörgõ indítása úgynevezett Start-Pilot rendszerrel történik. Ez könnyen gyulladó benzinféleséget juttat a szívócsõbe, ami elégésével felmelegíti a hengerfalat, ahhoz, hogy a gázolaj égése is beinduljon. Az égés ilyenkor tökéletlen, ezért látható a sûrû, koromtól fekete kis füstpamacs. A Csörgõ beállítása olyan, hogy egyéb üzemmódban nem szabad füstölnie.
Dátum: 1998. 06.
Helyszín: Kõbánya-Kispest
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
m412125n.JPG (34376 bytes)
Kis füsttel indul a M41,2125 a 2000 sz. személyvonattal. A füstölés oka porlasztási elégtelenség lehet.
Dátum: 1998. 05. 10.
Helyszín: Bp. Nyugati
Fotó: Gróh Werner Péter
Digitalizálás: Gróh Werner Péter
Ha bármilyen kérdése, problémája, javaslata van, kérjük lépjen kapcsolatba aV63 Gigant Clubbal.